יום שבת, 11 ביוני 2011

הבהלה לזהב 3

האדם המכונה "אדם נבון", כלומר אתה ואני, נולדנו עם אותן תכונות. אך התנהגותו של כל אחד מאתנו שונה. מי השולט בהתנהגות זו?

אהבה וחמלה, תשוקה ושנאה, שיתוף פעולה ותחרות הן מידות מנוגדות השוכנות בלב כולנו, אהבה וחמלה מאחדים, תשוקה ושנאה מסנוורות עיניים, שיתוף פעולה מבריא, תחרות יוצרת מאבק בו יתרון של אחד הוא כישלון לאחר.


לא תמיד אני חופשי לבחור בין התכונות המנוגדות.– אם תשוקה חזקה משתלטת עלי היא עשויה להוביל אותי למעשים הרסניים לעצמי ולאחרים. כאשר הבנתי את המנגנון השולט בי, הבנתי שעל כל בני האדם שולט מנגנון דומה. אם שנאה ותשוקה שולטים באדם נמנע ממנו שיקול דעת מאוזן.


כיצד נודע לי על קיום מידות מנוגדות בתוכי? זו אפשרות הקיימת בכל אחד מאתנו. לשם הבנתה נדרשת עבודה עצמית והדרכה מתאימה.


בתקופות מסוימות של ההיסטוריה האנושית התשוקה לזהב השתלטה על רבים, רגש זה הניע אנשים לחיפוש אוצרות ומקומות התיישבות חדשים, ולחיפוש רווחים על חשבון סבלם של אחרים. תושבים בפורטוגל ובספרד של סוף ימי הביניים נכנסו להלך נפש של חיפוש ארצות לא ידועות. מושלים, סוחרים, חקלאים וספנים אחזה בהם התשוקה לזהב. במצב זה הם איבדו את שיקול דעתם להחליט החלטות נבונות ומאוזנות כפי שנראה בהמשך.


שליטים, מושלים, סוחרים וספנים


בחיפושיהם ברחבי האוקיאנוס האטלנטי ספני פורטוגל, וספרד, עוד לפני המאה ה16, גילו את האיים האזורים והקנרים, ומשם יצאו לחיפושים לכיוון מערב. היו שהאמינו שהפלגה לכיוון זה מובילה לאיי התבלינים, הודו וסין. האיש שלחם ללא לאות על ביצוע הרעיון היה כריסטופר קולומבוס. קולומבוס היה, ללא ספק, מוכשר, אמיץ ובעל ידע. מנעוריו הוכשר לימאות עד שנהיה קברניט של ספינות. שמונה שנים התרוצץ בין חצרות מלכי אירופה בכדי למצוא נותן חסות לרעיונו האובססיבי: למצוא דרך ימית למזרח. על פי חזונו כדור הארץ עגול (ראה בדגם הגלובוס של מרטין בהיים ברשומה "הבהלה לזהב" בבלוג זה), כך, לדעתו, שייט למערב יוביל בסופו להודו וסין. אחרי שהתרוצץ בין חצרות המלכים של אנגליה ופורטוגל הוא שכנע את מלכי ספרד לתת חסות ליוזמתו.


היסטוריונים מספרים שאיזבל קיבלה חינוך יוצא דופן לאישה בזמנה. היא הכריזה על עצמה כמלכה ופעלה מאחורי הקלעים למימוש רצונותיה. גם בחרה להתחתן עם פרדיננד מארגון. אף כי בתקופתה נישואים נעשו על פי אינטרסים מדיניים.


איזבל ופרדיננד הצליחו למגר את שלטון המורים ולאחד את רוב שטחי ספרד תחת הדת הנוצרית. על כך הם קיבלו את התואר מלכים קטוליים


Los Reyas Católicos


למען המטרות האלה הם הכריחו את היהודים להמר את דתם או לעזוב את המדינה. מאוחר יותר הם גירשו את אלה מהמורים שלא עברו לנצרות. הם הקימו את האינקביזיציה על מנת לדאוג שהנוצרים החדשים לא יקיימו בסתר את דתם הקודמת.



מי גילה את אמריקה?

מכיתה א' של בית הספר החדירו בי את הרעיון שקריסטובל קולון (שמו בספרדית), היה הראשון שגילה את אמריקה ובמעשיו האצילים יצר עולם חדש. למען מטרה זו הוא הקריב עצמו הקרבה עילאית. המורים סיפרו שתושבי היבשת המקוריים היו פראי אדם, הולכים ערומים ומאמינים באלילים שדים ורוחות. מעט מאוד סופר על העמים הרבים שישבו ביבשת, על לשונם ועל תרבותם, מתברר שגם הם ידעו מעט מאוד על הנושא.


האם קריסטופר קולומבוס הוא המגלה הראשון של יבשת אמריקה? לגבי תושבי אירופה ואסיה של ימי הביניים יבשת אמריקה לא הייתה ידועה. לכן ניתן לומר שקולומבוס גילה לאירופים ולתושבי אסיה ואפריקה את קיומה של יבשת נוספת ממערב האוקיאנוס האטלנטי.


לפי חישוביו של קולומבוס בין אירופה ליבשת אסיה הפריד רק האוקיאנוס האטלנטי, הוא האמין שהאי בו נחת ב 12 לאוקטובר 1492 היה חלק מיבשת זו. לכן הוא כינה את תושבי האיים אליהם הגיע אינדיוס לאמור תושבי הודו.

מסעותיו של קולומבוס הולידו זרם של מהגרים תושבי ספרד, פורטוגל וארצות אירופה שמטרתם הייתה ליישב את היבשת. המהגרים קיבלו אדמות לגדל בהן גידולי חקלאות שעיקרן יצוא לאירופה. הכובשים יסדו ערים חדשות על גבי היישובים המקוריים. הם הפכו את תושבי היבשת, הפראים, הבורים, והפגאנים להשקפתם, לאנשי תרבות, כלומר הלבישו אותם בגדים אירופים, הכריחו אותם לדבר בשפתם, הטבילו אותם לנצרות, וניצלו אותם כעבדים נרצעים. על כך ראה למשל:


/.http:in-dios.blogspot.com


מתי נושבה ייבשת אמריקה ועל ידי מי?


יבשת אמריקה, זו שקולומבוס נחשב למגלה, נושבה עשרות אלפי שנים לפני כן. אל חופיה הגיעו ציידים-לוקטים שנדדו מאזורים אחרים של העולם. מהיכן הם הגיעו ובאיזה זמן אלה שאלות בהן החוקרים חלוקים בדעותיהם. חילוקי הדעות נובעים בעיקר ממיעוט יחסי של מחקרים, ולא פחות מחוסר העניין של הכובשים האירופים, שברובם לא התענינו בעמים שפגשו, לא בתרבותם ולא בעברם.


Los Conquistadores


מניעי הקונקיסטדורס, הכובשים, היו למחוק את שרידי התרבויות המקוריות על מנת לבנות חברה חדשה המורכבת ממהגרים אירופיים שהשתמשו בתושבים מקומיים כעבדים.


למרבה האירוניה אירופה של סוף ימי הביניים נכנסה לתקופת הרנסנס, תקופת התחייה, בה אנשי מדע, אומנים ומורים נלהבו לחקור את התרבויות העתיקות של יוון ורומא, מצרים ומסופוטמיה. הם החיו את השפות העתיקות היוונית והלטינית וחזרו ללמוד את הפילוסופיה והספרות הקלסיים.


על תרבויות אמריקה עבר תהליך הפוך. הכיבוש האירופי גרם להעלמות שפות עמי האזור, ולשכיחת נכסי התרבות של העמים המקוריים. האירופים פעלו במרץ להריסת היישובים הקיימים ולהסתרתם על ידי בנייה של יישובים חדשים עליהם.


מצב זה החל להשתנות רק בסוף המאה ה 19 כאשר חוקרים אנתרופולוגים, פילולוגים וארכיאולוגים החלו להתעניין בעברם של עמי אמריקה, ללמוד את שפתם ולחשוף שרידים ארכיאולוגיים.


הראשונים נוחתים בצ'ילה?


הדעה המקובלת טוענת שמקורה של אוכלוסיות יבשת אמריקה הם ציידים נודדים שעברו מאסיה דרך מיצרי בארינג לפני כשלוש עשרה אלף שנה. דעה זו נקבעה אצל רבים מהחוקרים. לדעתם לפני כשלוש עשרה אלף שנה, הייתה נסיגה של הקרחונים, בגשר יבשתי שנוצר עברה אוכלוסיה של ציידים ליבשת אמריקה, ואלה המשיכו לנדוד עד הקצה הדרומי. מחקרים חדשים סותרים הנחה זו. העובדות מצביעות על גלי התיישבות אחדים שנכנסו לכמה אזורים אלפי שנים לפני הגל האסיאתי.


חקר ה DNA של תושבים הראשונים הוכיח שאוכלוסיית אמריקה מקורה אינו אחיד. מהם יוצא אסיה, איי פולינזיה, אפריקה ואוסטרליה.



בעקבות חפירות ארכיאולוגיות נוצרה דעה חדשה המנסה להוכיח שחלק מתושבי יבשת אמריקה המקוריים הגיעו מאירופה. ראה:


http://www.freerepublic.com/focus/fr/639709/posts

אחת העדויות לקדמותו של ישוב אדם נמצא בחפירות ארכיאולוגיות של מונטה ורדה בצ'ילה


Monte Verde


כאן נתגלה ישוב אדם הקדום כאלף שנה מאלה הידועים עד כה במקומות אחרים.


מונטה ורדה, שפירושו בספרדית "הגבעה הירוקה", הוא אתר ארכיאולוגי שבו נמצאו שרידים של יישוב בני אדם פרהיסטוריים. על פי חפירותיו של הארכיאולוג האמריקאי טום דילהיי


Tom Dillehay


נמצא יישוב קטן של כ 20 30 אנשים שחיו במקום לפני כ 14.000 שנה.


התושבים התגוררו באוהלים ועסקו בצייד ולקט. המזון כלל בשר ממותות, למה


llama


יונקים קטנים, דגים ואצות ים. האתר נמצא במרחק של כ 30 ק"מ מחוף האוקיאנוס השקט, ומשם הובאו דגים אצות ים ששימשו למזון.


ראה מאמר מגלים את אמריקה ב:


http://www.aplaton.co.il/story?id=360&NewOnly=1&LastView=2011-04-07%2002:09:56


ראה:
http://www.cabrillo.edu/~crsmith/mverde.html

בחפירות נמצאו כלי עבודה מאבן, אבני קלע


bolas


ששימשו לצייד (ראה רשומה התנועה הסיבובית- הקלע מיום שלישי, 27 בינואר 2009); כמו כן עצמות ממותות ששימשו להחזקת האוהלים. האתר כוסה בימי קדם במי ביצה, מסיבה זו נשתמרו ממצאים אורגנים כמו חלקי עץ, חבלים ופיסות בד של האוהלים.

הממצאים המפתיעים מברזיל

עד שנות השישים של המאה העשרים לא נודע על אוכלוסיה פרה-היסטורית בברזיל. ואז החלו להתגלות מאות ואלפי מערות שעל כתליהם ציורי סלע. במערות נעשו חפירות ארכיאולוגיות בהן נמצאו שרידי מוקדי אש וכלי אבן פרהיסטוריים.


תחילה הם שויכו לאלף השמיני לפני הספירה. אך המחקר בשנים האחרונות שינה תמונה זו מהיסוד. מתברר שתושבים החלו ליישב את ברזיל הרבה יותר מוקדם. ראה:http://vm.kemsu.ru/en/palaeolith/brazil.html.הציורים הם של בני אדם ובעלי חיים מסוגננים. התופעה נפוצה בכל חלקי ברזיל. איזור של כ 1300 דונם הוכרז כ פארק לאומי בשםParque Nacional Serra da Capivara


ובו מספר רב של ציורי סלע. על פי המחקרים ציורי הסלע הראשונים הופיעו לפני כשישים אלף שנה. חוקרים רבים ובמיוחד ארכיאולוגים אמריקאים מסרבים לקבל מסקנה זו.




מקור התצלום:http://www.myspace.com/amazonianobrasil/photos/12389009#%7B%22ImageId%22%3A12389011%7D




http://www.andaman.org/BOOK/chapter54/text-MonteAlegre/text-MtAlegre.htm

מסתבר שבדומה לתרבויות של תקופת האבן באירופה, אסיה ואפריקה, בני אדם של יבשת אמריקה עברו את אותם שלבי התפתחות: הראשונים היו נוודים שהתקבצו בקבוצות קטנות והתפרנסו מצייד ולקט. באזורים בעלי אקלים קר הם חיפשו מחסה במערות או צוקי סלע מוגנים. נוודים אלה למדו לשמור על האש, להכין כלי אבן לעבודות הבית וליצור כלי נשק לצייד: החץ והקשת, מכשיר האטלטל




(Atlatal) ואבני קלע וקני נשיפה היורים חיצים מורעלים.


יחס הכובש האירופי לילידי אמריקה


בהגיעם ליבשת אמריקה, הכובשים האירופים מצאו אוכלוסיה מגוונת: מאות קבוצות של נוודים בשלבים שונים של תקופת האבן, ואוכלוסיה של תושבי ערים וכפרים. בפרו ובמרכז אמריקה התפתחו תרבויות של מיליוני תושבים. אוכלוסיה זו בנתה פירמידות, מקדשים ומפעלי בניה מפוארים. הם פיתחו חקלאות, קדרות, מטלורגיה, אסטרונומיה וכתב.


היחס של הכובשים האירופים לתרבויות אלה היה יחס של בוז. הם ראו בהם פראים חסרי תרבות.


בעקבות טעותו של קולומבוס שחשב שהגיע להודו, הכובשים כינו את כל הילידים אינדיאנים, מבלי להבדיל בין הרמות התרבותיות השונות. בחטא הזה חוטאים חוקרים ומלומדים גם בימינו. אין ולא היו ביבשת אמריקה הענקית אינדיאנים. אוכלוסיית אמריקה הייתה מורכבת מלאומים רבים שדברו יותר ממאתיים שפות וניבים שונים ופתחו תרבויות לא פחות מפותחות מתרבויות אירופה ואסיה.


על היחס המשפיל של הכובשים אנו שומעים מדרשה של יום א' שנישאה על ידי הנזיר הדומיניקאני אנטוניו דה מונטסינוס בשנת 1511 בפני תושבי העיר הספרדית הראשונה בעולם החדש באי היספנולה


Española)).


דרשה זו נחשבה לזעקה הראשונה למען תושבי האי המקוריים בה קרא מונטסינוס את הדברים האלה:

"עליתי על דוכן זה כדי להוקיע באוזניכם את חטאיכם כלפי האינדיאנים. אני הוא קולו של ישו הקורא במדבר באי זה, לכן חייבים אתם להסכית לי, לא בפיזור נפש, אלא בכל ליבכם ומאודכם, למען תשמעו. יהיה זה הקול המוזר ביותר ששמעתם מעודכם, הקול החריף והחמור והאיום והנורא ביותר שלא ציפיתם כלל לשמוע אי פעם, קול זה אומר לכם כי אתם שרויים בחטא ללא כפרה, שאתם חיים ומתים בו, בגלל האכזריות והעריצות שבה אתם נוהגים באנשים תמימים אלה. הגידו לי, על פי איזו זכות ועל פי איזה דין אתם מחזיקים באינדיאנים אלה בשעבוד כה אכזר ונורא? באיזו סמכות הכרזתם מלחמה כה נפשעת נגד אנשים אלה, אשר חיו בשלום ובשלווה על אדמתם? מדוע תדכאו אותם עד עפר, מדוע אינכם מזינים אותם כראוי ואינכם סועדים אותם במחלתם? שהרי בעבודת הפרך שאתם כופים עליהם הם נופלים למשכב ומתים, הווה אומר, שאתם רוצחים אותם בתאוותכם להוציא ולהפיק זהב מידי יום. וכיצד דואגים אתם ללמדם את מצוות הדת? ולמה אינכם דואגים שיכירו את האלוהים בוראיהם, ישמעו מיסות, יכבדו את החגים וימי ראשון. כלום אין אלה בני אדם? כלום לא ניחנו בנפש ובתבונה? כלום אינכם מצווים לאהוב אותם כמותכם? אינכם מבינים? אינכם מרגישים? האם אתם ישנים שינה לטרגית עמוקה כל כך? היו סמוכים ובטוחים כי, במצב אשר כזה, אין אתם ראויים לגאולה יותר מהמוסלמים ומהתורכים".


כתב גינוי חריף ביותר נגד מעשי האכזריות של כובשי אמריקה הספרדים.


עדות להבנת הניצול האכזרי של ילידי אמריקה חדרה לליבו של מלך ספרד. ב-1542 פרסם קארל ה-5 את "החוקים החדשים" (Leyes Nuevas)


שעיקרם היה הגנה על הילידים במושבות מפני האכזריות, הניצול, השעבוד והשמדתם ההדרגתית. מטרת המלך היה להגן על הילידים, אך הוא הבין שהתעצמות השלטון המקומי, בהיות הקולוניות מרוחקות מארץ המקור, עשויה להביא להתנתקות מארץ האם. הגנה על הילידים חיזקה את אחיזתו של שלטון המלוכה הספרדי.

מאמר מעניין בנושא זה נכתב על ידי פרופסור מירי אליאב פלדון בשם "נקיפת מצפון בראשיתו של העידן הקולוניאלי" שפורסם בגיליון מס. 14 של זמנים ראה:


ttp://www5.tau.ac.il/wordpress/history/?page_id=1736


אך אין בכוחם של חוקים או הכרזה של נזירים על מניעת הגאולה להתגבר על התשוקה החזקה של כובשי ומתיישבי המושבות של אמריקה: הבהלה לזהב.

אין תגובות: