יום שני, 27 באוקטובר 2008

4 האובניים של הקדר

כלי החרס הראשונים נעשו ביד בשיטת הגדילים או בהדבקת חלקים. אובני הקדר הם המצאה שהחלה בתקופת הכלכוליטית*. האובניים הראשונים הופעלו ביד. המכשיר מורכב מבסיס עליו מונחת אבן שכב. האובניים עשויים מאבן גיר קשה או מבזלת עליהן הניחו שולחן עץ. כמה טיפות שמן עזרו להקטין את החיכוך בכדי לקבל תנועה קלה. הציור המצרי משמאל מראה בצורה סכימטית את שיטת העבודה: הקדר מסובב את שולחן העבודה בידו האחת ובידו השנייה מחליק את פתח החרס. תפקידו של המכשיר לעזור לו להחליק את הכלי מבחוץ.

שיטה זו שימשה אלפי שנים עד להמצאה הבאה: האובניים המונעים ברגל. אבניים אלה מהירים הרבה יותר ומאפשרים להכין כלים בשיטת ההזרקה. שיטה זו מהירה הרבה יותר וצורת הכלים מדויקת יותר.

www.museum.upenn.edu/Canaan/Pottery.html

www.ceramicstoday.com/articles/potters_wheel.htm

כלי עבודה מאבן.- על פי מחקרים ארכיאולוגים גזעי האדם הראשוניים מקורם באפריקה. גזעים אלה נתקיימו לפני כשלושה מיליון שנה, הרבה לפני הופעת האדם הנבון. לאדם המאמין בבריאת האדם לפני כששת אלפים שנה על יד בורא עולם יהיה קשה לקבל שגזעי אדם היו קיימים לפני מיליוני שנים, אך העובדה היא שנמצאו עצמות של יצורים הדומים לאדם ולידם כלי אבן. אין כל סיבה להתעלם מהממצאים, תהיה השקפת העולם הפרטית שלנו אשר תהיה.

האיור הבא מראה גולגלות של גזעי אדם עד להופעת האדם הנבון (Homo Sapiens). במערות ובמקומות פתוחים באפריקה נמצאו כלי אבן ושרידים נוספים של אבותינו הקדמונים. על מחקרים בנושאים אלה ניתן לעיין באינטרנט ובספרות[1].

בראשית תקופת האבן בולטים שלושה סוגי כלים: גרזן היד, סכין ומגרד (איור). כאשר סיימתי להכין את לוח גרזני היד מארצות השונות: אפריקה, המזרח התיכון, אסיה, סין. הזדקר מולי הדמיון הרב בשיטת הכנת הכלים ובצורתם. הכלים מותאמים לכף היד; יש ביניהם הבדלים קלים אך כמעט לכולם יש קודקוד חד. בכלים אלה לא נמצא חריץ שיצביע על תוספת ידית. כיצד לפרש את עובדה זו? על כך ארחיב בהמשך. חומרי הגלם מגוונים: בזלת, אבני גיר, אובסידיאן, החומר השכיח ביותר הוא הצור.

כמה חוקרים ניסו, בעזרת כלים שמצאו בחפירות, לבצע עבודות שונות, כגון כריתת עצים וביתור בעלי חיים. אחד מהם ניסה, ובהצלחה, לבתר פרה ולפשוט את עורה בעזרת מגרד עשוי אבו צור (איור).

בכמה מקומות בארץ נמצאו ממצאים הקשורים לתקופת האבן הקדומה כגון מערות הכרמל וגם במרחבים פתוחים. ליד קיבוץ רבדים נמצאו כלי אבן, ביניהם גרזנים (איור), יחד אתם נמצאו עצמות פילים מסוג החד קרן שנכחדו לפני כחצי מיליון שנה; זה היה פיל גדול מאוד שמשקלו כ 6 טון. קשה אולי להאמין אבל בחפירות שנעשו באתר זה נמצא ראש פיל ובו חריצים שנגרמו מניתוק הבשר מהעצמות. כמו כן נמצאו עצמות בעלי חיים אחרים כאיילים ופרות בר. חלק מעצמות בעלי החיים אלה היו מרוסקות כתוצאה משימוש בכלי אבן.

פילים וחיות בר אחרות מצביעים על אקלים חם ולח היכול לספק לבעלי החיים עשב רב ומים בשפע. קיבוץ רבדים נמצא בקרבת חוף הים. לעומת זה האתר הקדום נמצא הרחק ממערב לחוף הקדום. ממדי הים התיכון היו אז קטנים ממדיו היום. גרם לכך אקלים קר יותר שהחזיק את המים בקרחונים.

בסביבת גשר בנות יעקב נמצא ריכוז של עצמות פיל קדום שהתקיים לפני כ 780.000 שנה. גם כאן נמצאו גרזני יד (עשויים בזלת מקומית). הכלים בשני האתרים דומים ושימשו לאותן מטרות. אתר זה נמצא ליד אגם קדום, המצביע גם כאן על אקלים חם ולח, אקלים שאפשר קיום בעלי חיים גדולי ממדים.

גרזני יד נמצאו בכל היבשות מלבד יבשת אמריקה. אוסף גדול ניתן לראות ב http://www.aerobiologicalengineering.com/wxk116/StoneAge/Handaxes/

גם ביבשת אירופה היו קבוצות נודדים מהן נותרו גרזני היד מגרדים וסכינים הדומים לכלי אבן מארצות אחרות. (איור). לאחרונה נמצאו ממצאים מתקופת האבן בקרקעית הים הצפוני ארבעים ושמונה ק"מ מאיזור נורפולק מול חופי אנגליה המזרחית ((Norfolk (איור). שינויי אקלים קיצוניים גרמו לכיסוי קרח של רוב היבשת. בזמן זה חלקים מהים הצפוני נחשפו ובהם נדדו קבוצות בני אדם. כאשר החלה הפשרת הקרחונים האדמה כוסתה שוב מי ים. דייגים הפועלים היום באזור זה מעלים מדי פעם ממצאים עתיקים, ביניהם גרזני יד מתקופה האבן.

אין תגובות: