יום שני, 27 באוקטובר 2008

ביות האש -3 התנועה הסיבובית

 המכשיר הראשון להדלקת אש משתמש בתנועה סיבובית. כך המכשירים לקדיחה. כפי שמראה הציור ממצרים הקדומה. הציור מדגים שימוש בקידוח בעץ. עד להמצאת המסמר והבורג החיבורים בין חלקי עץ נעשו באמצאות קידוח לתוכו הוכנס פין מעץ. 
אלפי שנים מאוחר יותר הטכנולוגיה המודרנית ייצרה מכשירי קידוח יעילים הרבה יותר. המכשיר בצילום הוא של מקדח ידני כפי שהשתמשתי בו בצעירותי. בהמשך פותחו מכשירים המונעים באנרגיה חשמלית, ולאחרונה באמצעות סוללות.

על בסיס הרעיון הזה הטכנולוגיה המודרנית פיתחה מכונות שונות. הראשונה הייתה המכונה לקידוחי מים; לאחריה מכונה לקידוחי נפט ביבשה ואסדות קידוח במרחבי הים. פיתוח אחר הם מכונות לקידוח מנהרות לתחבורה מתחת לים דוגמת המנהרה המחברת את צרפת לאנגליה, ובמכרות יש מכונות לכריית מתכות או אבנים טובות.

הבאתי רק דוגמאות בודדות המדגימות עקרון המשותף לכל התרבויות: כל המצאה מבוססת על קודמתה ומהווה בסיס להמצאות הבאות. העיקרון הוא התנועה הסיבובית וזו משמשת גם בכלי תחבורה וגם במכונות של כל התקופות.

שתי המצאות נוספות הן אובני הקדר והגלגל.  במשך אלפי שנים כלי החרס נעשו ביד , אך האדם הממציא לא הסתפק בכך והוא מצא דרך ליצור מכשיר יעיל ומהיר יותר  אם נעמיד אבניים על הצד נקבל גלגל. איני יודע מי משני ההמצאות האלה הייתה הראשונה, אין לי ספק שהרעיון של תנועה סיבובית מקשר ביניהם.

 

אין תגובות: