יום שני, 27 באוקטובר 2008

ביות האש –2

מכשירים מסוג זה נעשו מוקדם מאוד בתרבויות האדם, והיו בשימוש בתרבויות שונות כגון במצרים (ראו איור משמאל)


ראו:

 www.donsmaps.com

גם בתרבויות מסופוטמיה היה קיים מכשיר דומה. מכשירים להדלקת אש הומצאו גם אצל תרבות המאיה במרכז אמריקה, ללא כל קשר עם תרבויות המזרח. השיטה לא נעלמה והמשיכה להתקיים עד לפני כמה דורות אצל הלאפים של הקוטב הצפוני (ראו איור AB411 www.arcticimages.com).

המצאת האש במקומות שונים בעולם ובתקופות שונות מצביעה על העובדה שחברות שונות גילו תושייה טכנולוגיות ללא כל קשר ביניהן. הסיבה לכך היא היות האדם בעל חוכמה ליצור מכשירים העוזרים לו לשרוד בתנאים קשים. אין בעל חיים אחר המסוגל לקחת ענף בוער, להביאו למקום מגוריו ולשמר את האש לתקופה ארוכה, ופחות מזה להמציא מכשיר ובאמצעותו להדליק אש.

הבערת אש בימינו היא פעולה פשוטה. פעם השתמשנו בגפרורים, היום הדלקת גז במטבח נעשית על ידי לחיצת כפתור.

תוכלו לתאר לעצמכם להתקיים בלילות חשוכים וקרים כשמסביב נשמעת יללת תנים? בעולם שבו הדלקת מדורה תלויה באש מקרית הפורצת ליער?  או שלשם כך דרוש לשפשף שני מקלות במהירות במשך חצי שעה או יותר? אני מניח שלרובנו חיים בתנאים כאלה יהיו קשים ביותר. קשה לדמיין איך נתקיים ללא כל המכשירים העושים את חיינו קלים כל כך. רוב חיי לא הייתי מודע למאמצי דורות העבר שבזכותם קיימים מכשירים ומכונות המקלים על חיי.

בואו נבחן יחד חפצים וציורים שנמצאו בחפירות של אתרים מימי קדם. חפצים שנוצרו על יד ממציאים מכל הדורות, שניסו לנצל את כוחות הטבע במטרה להשיג מזון ותנאי חיים נוחים.

סימנים לביות האש נמצאו במקומות שונים בעולם. חפירות ארכיאולוגיות בארץ במערות ובאתרים פתוחים הוכיחו שימוש באש. במערות הכרמל ובגשר בנות יעקוב נתגלו סימנים למדורות שנעשו בתקופת האבן. ידועים מקומות אחדים בעולם בהם נמצאו שרידי מדורות. האדם הזקוף  homo-erectus, גזע זה של אדם שקדם לאדם הנבון נמצא במערות ליד פקינג בסין שרידיו ידועים בשם האדם מפקינג. במערה שבה נמצאו שרידי המוקד נמצאו גם כלי עבודה מאבן (Dragon Bone Hill at Zhoukoudion town (in Fangshan district שרידי מוקדים מתקופת האבן נמצאו גם בדולני וסטוני (Dolni Vestoni) בצ'כוסלובקיה ובדרום אפריקה במערות קלסיס (Klasies river caves). על פי החוקרים האדם שחי במערה זו ידע לשמר אש במדורה לפני כמיליון שנה. נוסף לידע שמירת אש גזע זה של אנשים התמחה בהתקנת כלי עבודה מאבן. אלה רק דוגמאות בודדות וניתן למצוא דוגמאות נוספות. הממצא מוכיח שגזעי אדם, שחיו באזורים מרוחקים זה מזה ובפרקי זמן שונים, הבינו את תועלת האש, והיו מסוגל לרתמה לתועלתם.

רתימת העץ לצרכיו והתקנת כלי עבודה מאבן מהווים עדות לפעילותו היוצרת של האדם. לעולם לא נדע של מי היה הרעיון לשמר את אש ומי היו הממציאים של כלי האבן, אבל חשוב להדגיש שהתופעה היא כלל עולמית, והיא התקיימה בכול המקומות בהם שוטטו אבות–אבות אבותינו. אם כן התכונה ליצירת כלי עבודה היא מולדת. ולכן היא מתגלה בכל מקום ששם התקיימו חברות בני אדם.

הדלקת אש היא לנו פעולה מכאנית. פעם השתמשנו בגפרורים, היום הדלקת גז במטבח נעשית על ידי לחיצת כפתור. תוכלו לתאר לעצמכם איך להתקיים בעולם שלשם הדלקת מדורה יש לחכות לאש מקרית הפורצת ליער? האם ניסיתם להדליק אש בשיטות של תקופת האבן? הדרך הטובה ביותר להבין איך הטכנולוגיה התפתחה היא להתנסות. באנגליה יש קבוצות בהן לומדים כיצד מדליקים אש בעזרת מכשירים עתיקים. המתעניין בנושא יכול לבקר באתר המסביר כיצד עושים זאת:  http://mountainadventures.org.uk/documents/6a_Friction_Firelighting.pdf הניסיון להדלקת אש בשיטות אנשי תקופת האבן עשוי לתת למתנסה ממד חדש בהבנת התפתחות הטכנולוגיה.

אין תגובות: