יום שני, 27 באוקטובר 2008

ביות האש –1

הממציא שגילה את האפשרות של שימור האש היה האיש שצפה בשרפת יער מקרית, או בהתפרצות הר געש, והבין שניתן לקחת ענף בוער למקום ישיבת בני משפחתו, ועל ידי הוספת זרדים לכונן מוקד.

איך הוא הבין? זאת שאלה שיש עליה תשובות שונות. אין בידי תשובה חכמה יותר מאלה הקיימות בספרות. העובדה היא שהאש, שהיא התגלית הראשונה, פתחה דרך להתפתחות התרבות הטכנולוגית שלנו.

לאש יתרונות רבים: היא מרחיקה חיות טרף, מחממת את הגוף בלילות קרים ומספקת אור. לאש יתרון בולט נוסף: שימור מזון. בישול המזון משמר אותו ליום-יומיים, לעומת זאת עישון  משמר בשר או דגים לזמן ארוך הרבה יותר. לקבוצת נודדים שמתקשה בהשגת מזון השימור הוא דבר חשוב ביותר. בעל תושייה גילה שהוא יכול להדליק אש על ידי חיכוך עץ בעץ, או מניצוץ שנגרם מהקשה של אבן באבן.

רבים מאתנו מכנים חבורות בני האדם מתקופת האבן כ"פרימיטיביים".  בכינוי זה גם מקובל לכנות שבטי אדם החיים היום  כפי עושים בכתבה על ילידים של האי פפואה  כפי שניתן לראות בכתבה של חברת נסיעות המציעה טיולים לאזור www.papuatrekking.com/

בכתבה מצולם ראש שבט הקומבאי (Kombai) המתקן גרזן יד.

הכינוי פרימיטיבי מניח שאנו מפותחים יותר, יש בו התנשאות על אנשים הנמצאים בשלב התפתחותי אחר. התפתחות היא סולם. חברות שונות נמצאות בשלב זה או אחר של ההתפתחות הטכנולוגית.  זה אינו אומר דבר על התפתחותם האנושית-החברתית. הנמצא במדרגה הראשונה אינו פחות מפותח מהנמצא במדרגה גבוהה יותר.

סקירה של השלבים השונים של ההתפתחות הטכנולוגית עשויה לתרום להבהרת הנושא:

בחפירות ארכיאולוגיות מתקופת האבן נמצאו שלושה סוגי מכשירים להדלקת אש. המכשיר הראשון מורכב משני חלקים: בסיס עץ עליו מסובבים מקל, סיבוב המקל במהירות על הבסיס מעלה את הטמפרטורה ויכול לגרום להדלקת צמח יבש (ראה איור). המכשיר השני  משוכלל יותר. הוא מבוסס על שימוש בקשת, החבל הקושר את קצוות הקשת נכרך כך שניתן לסובב מקל במהירות גדולה יותר מאשר בסיבוב הידני (ראה איור)


 









שיחזור קשת להדלקת אש

המכשיר השלישי משתמש באבנים כגון אבן צור או פירית, הכאה של שתי האבנים זו בזו יוצרת ניצוץ.

אין תגובות: