יום ראשון, 5 במרץ 2017

 עברו של העתיד מודל 2017

מבוא לסדרה החדשה


כתבה ראשונה זו מיועדת להניח לפניכם שורה של שאלות עליהן אדון בפוסטים הבאים.  מטרה סדרה חדשה זו היא מחקר, לימוד ושיתוף פעולה. הבלוג פתוח לכל המעוניין להחליף דעות ולברר שאלות הקשורות לאדם, לחברה ולתהליך ההיסטורי.



בכדי להכיר את האנושות ותהליך התפתחותה אין צורך להרחיק לארצות רחוקות. חומר המחקר נמצא אצלי בבית ובסביבתי הקרובה: משפחתי, חברי והשכן ממול. במרחק נמצאים אנשים אחרים המכונים זרים. גם הם חיים במשפחה בקרבת ידידים ומכרים. גם להם קיימים זרים רחוקים, הזרים האלה הם אנחנו. יש פה מלכוד, האם באמת בני אדם של ארצות רחוקות או המשייכים עצמם למגדר שונה לשלי הם זרים? 
1. אנחנו קיבלנו על עצמנו את החוקים והסדרים של החברה בה אנו חיים, בין אם ברצון או מחוסר ברירה. כך המצב מבראשית.
2. חוקים חוקקו בכל חברה על ידי פרט או קבוצה קטנה של יזמים. גם המצאות טכנולוגיות, תגליות מדעיות, יצירות אומנות או ספרות הם פרי רוחם של בודדים. 
3. היצירתיות היא תכונה מולדת, ביטויה מתגלים בכל קבוצת אנוש, בכל מקום ובכל תקופה.
4. היותי ארכיאולוג מקצועי הביא אותי להרהר על מעשיי. מה מהות משימתי ומה ערכה לעצמי ולחברה. האם תפקידי הוא לגלות ממצאי עבר לבל יהרסו? מה ערכם של העתיקות? מה ערכו של לימוד העבר? מה התועלת הצומחת ממחקרים ארכיאולוגיים? 
5. ערכם של עתיקות, אתרים עתיקים ומחקרי העבר  שונה אצל אנשים שונים. לכל אחד מניע משלו: ארכיאולוגים וחוקרים הקשורים למחקר העבר ירצו לפרסם את מחקריהם. מוזיאונים מציגים אותם לקהל הרחב למטרות חינוכיות. אספנים וחובבי עתיקות קיים בהם תשוקה עזה לתחביבם ההופך לפעמים לעיסוק אובססיבי. לבעלי חנויות ולחופרים לא מורשים חפצים עתיקים הם מקור פרנסה. 
בשנים האחרות עתיקות הפכו אויב לקבוצות איסלמיות קיצוניים. הם טוענים שעליהם לנתץ כל שריד של תרבויות ה"כופרים" כלשונם אבל אינם נמנעים ממכירת עתיקות לכופרים המוכנים לשלם ממון רב תמורתם מבלי להתחשב שכסף זה בה לממם מלחמה אכזרית.

מהות האדם

מהות האדם, את, אתה ואני, מתגלה בהמצאותינו ויצירותינו. בכלי העבודה שאנו יוצרים, במגורים שאנו בונים, בבישול המזון שאנו אוכלים ובאמונות בהם אנחנו מאמינים. היצירה האנושית מתחילה כאשר אדם מגלה שכל הנחוץ לקיומו נמצא בקרבתו: המים בנחל, המזון בצמחים ובבעלי חיים, ההגנה במערה, או במרחב סגור. כיצד ידענו מבראשית לנהל את חיינו. האם אלים ירדו מן השמיים או חוצנים מכוכבים רחוקים או כפי שאני סבור, הידע הזה קיים בתוכנו וכל שיש לעשות הוא להתחבר אליו. תנסו לבחון את הרעיון במעשי היום-יום שלכם ואם בא לכם תשתפו את כולנו.
הערות, ביקורת או תובנות חדשותיתקבלו ברוח טובה.  
הכתבה הבאה מוקדשת לתרבויות מינוס ומיקנה. סוחרים ששייטו מנמל לנמל לאורך נמלי הים התיכון. בני אדם יוצרים חידושים טכנולוגיים ואומנות נפלאה. מה ניתן לגלות מהמצאותיהם ויצירתם שיוסיף לחיינו אנו ובזמן הזה. 

אין תגובות: