יום חמישי, 29 במרץ 2018

עין יעל בעמק הרפאים

הלגיון העשירי בונה ווילות בהרי יהודה

הלגיון העשירי פרטנסיס

הצבא הרומי, בנוסף ללחימה פעל להקמת מפעלי ארכיטקטורה, מחנות צבא ובנייה ציבורית. כוחותיו הקימו את איליה קפיטולינה, סללו דרכים והקימו בתי מלאכה. בירושלים הוקם מפעל להכנת כלי חרס, לבנים,  רעפים וצינורות חרס. חלק גדול מחומר זה הוחתם בחותם הלגיון העשירי. לבנים, צינורות ורעפים נמצאו בכמות גדולה בוילה הרומית של עין יעל וגם עליהם נמצא החותמות של הלגיון העשירי. עובדה המעידה על השתתפות הצבא הרומי בהספקת חומרי בנייה. יותר מכך נראה סביר שגם המבנים ובתי המרחץ נבנו על ידי מהנדסי הלגיון העשירי.   

פולחן ועיטורים

בני אדם בכל קורותיהם נהגו לקשט את בתיהם ולעטרם בדמויות הפולחן המקובל. עשירי האימפריה הרומית עיטרו את החדרים המיועדים להארחת אורחים, כגון הטריקליניום (חדר אורחים), הטבלינום (חדר פגישות ועסקים) ובית המרחץ (balneae).  
בחפירות עין יעל מצאנו שברים רבים של ציורי קיר (פרסקו או סקו) ושברי סטוקו (פרופיל גבס בולט). ואף דמות בולטת של טיח בולט מהקיר.




 בזמן חשיפת רצפת הפסיפס של הטריקליניום, סמוך לקיר הדרומי, צילמתי מספר שברי טיח צבעוני, אחד מהם עדיין קשור לקטע של סטוקו. השברים נותקו מהקיר בעטיה של רעידת אדמה. בזעזוע הראשון נפלו הטיח והסטוקו מהחלק העליון של הקיר, לאחר מכן נחתו סלעים גדולים שהתדרדרו מההר וחדרו דרך גג הרעפים. הסלעים שברו חלקים מהפסיפס, חלקים נוספים של טיח הקירות נפלו בין הסלעים ובין שברי רעפים. קונסטרוקציית העץ שהחזיקה את הגג עלתה באש והותירה שכבה עבה של פחם. בשכבה זו נמצאו מסמרי הברזל שחברו בין קורות העץ. 

מסמרים שנפלו מהגג


על רצפת הפסיפס ניתן להבחין בשכבה דקה של אבק, עדות לכך שבין עזיבת המבנים לבין רעידת האדמה עבר זמן רב. 
לאחר החפירות הארכאולוגיות בחנתי שוב את שברי הטיח הצבעוני. לפני היו מונחים עשרות מגשים מלאים שברי פרסקו וסטוקו. לעזרתי בא יוסף בקנהולטס, רפא כלי חרס ברשות העתיקות. הוא בחן את שברי הפרסקו והציע לשחזר, בציור, חלקים בעלי דגם גאומטרי. להפתעתי הוא הצליח במשימתו. עבודתו הניבה ציורים של שני פנלים שהיו משוחים על קירות החדר.

שחזור קטעי פרסקו

   
                     





בפנל הראשון צויר צורת מתומן ובארבע מצלעותיו צלב. במרכזו עיגול ועליו צמח. המתומנים מקושרים על ידי משושים. במרכז הפנל השני צויר ריבוע בתוכו פרח. סביבו מעוינים בהתאמה.
הדגמים שייכים לגאומטריה המקודשת שפותחה על ידי מלומדים של יוון הקדומה כגון אפלטון וארכימדס. ברחבי האימפריה הרומית נמצאו דגמים דומים שצוירו על גבי רצפות פסיפס וקירות קברים במאות שניה ושלישית.
ציורי פרסקו עם דגמים גאומטריים דומים צוירו על קירות קברים רומיים בקרבת העיר אבילה שבירדן כמו גם על דגמים שצוירו על גבי פסיפסים באיטליה וספרד.
ציורי הפרסקו מעידים כי הווילה הרומית בעין יעל קשורה לאומנות ואומנים של מרכזי התרבות הרומית. 




אבילה - ציור פרסקו על קיר קבר בירדן

בתי מרחץ
 ביוון של המאה השישית לפנה"ס החלו לבנות מבנים מיוחדים המיועדים לרחיצת הגוף. הנוהג החדש היה קשור לפיתוח הגוף למלחמה ולתחרויות אתלטיקה. מאוחר יותר הרומאים הוסיפו את היפוקאוסט לחימום חדרי המבנה. ברומא של המאות הראשונות לספירה היו קיימים מאות בתי מרחץ ציבוריים ופרטיים. בתי המרחץ הציבוריים נעשו חביבים על תושבי רומא והפכו למרכז ציבורי תוסס בכל רחבי האימפריה. בעלי ההון בנו לעצמם בתי מרחץ פרטיים לרווחת המשפחה ואורחיהם.

בעין יעל חשפנו שני בתי מרחץ, האחד במרחב הפרטי והשני במרחב הציבורי. שני המבנים נעשו בטכנולוגיה המקובלת על ידי מהנדסים רומיים ובחומרים שחלקם הובאו ממרכזי התעשייה של מערב האימפריה. הלבנים, אריחי הקיר, צינורות החרס, רעפים וחלקי עמודי חרס נוצרו בבית המלאכה של הלגיון העשירי. בית המלאכה נחשף מתחת לבניני האומה בירושלים. ניתן לבקר בו נת בתיאום מראש. תוצרת הכבשנים נחתמה בחותמת הלגיון העשירי. בעין יעל נמצאו מספר רב של טביעות חותם עם סמל הלגיון. בתקופה זו החיילים הרומיים נעלו סנדלים כבדים , caligula בסולייתם הותקנו מסמרים, סימני מסמרי החיילים נמצאו על גבי לבנים שהוכנו בבית המלאכה בבנייני האומה וגם נמצאו בעיו יעל. 
הרעפים מורכבים מפלטה שטוחה   Tegula ווחלק מעוגל לכיסוי Imrix. בהריסות הטריקליניום נמצצאו שברים רבים של רעפים.

המשך יבוא

הערות נא לשלוח לאימאיל שלי gershonedel@gmail.com
  


אין תגובות: